Beskrivelse
Våren og forsommeren 2024 gikk med til planlegging og gjennomføring av prosjektet. Vi startet slik vi alltid gjør, med en grundig inspeksjon av arbeidsområdet og bunnforholdene. Disse ble gjennomført med både dykker og ROV.
Det ble tidlig klart at det måtte gjøres strukturelle utbedringer på bunnen der rørene skulle føres opp. I samarbeid med Norconsult ble det utarbeidet en plan for rydding av masser og støp av sikringssåle. Deretter ble det plassbygget forskaling, for støp av sokkel til plassering av fagverk. Fagverk og betongfundament er prosjektspesifikt designet bedriftsinternt i Descent, og belastningsberegningene som er gjort i designprosessen tar høyde for at konstruksjonen skal tåle en "hundreårsbølge"-
Alle løfteoperasjoner, samt fløting av rør i havnebassenget, ble utført som nattarbeid. På denne måten ble ikke kollektivtrafikken berørt av arbeidet, og sikkerheten til reisende som benyttet seg av hurtigbåttilbudet ble ivaretatt.
Så kunne arbeidet med plassering av trekkerør begynne. Totalt ble det ført fem trekkerør av typen SESU-pipe fra landsiden og ut til trafohuset. Disse ble sikret til fagverket. På grunn av Trondheim Kommune og Trondheim Havn sitt samarbeidsprosjekt "renere havn", som blant annet har som mål å redusere aktiv forurensning fra sjøbunnen, måtte vi sikre at rørene ikke arbeidet seg ned i sjøbunnen. Løsningen ble å støpe betongklosser som ble plassert ut langs rørtraseen, for å forankre rørene langs disse. På denne måten blir rørene liggende der de skal, uten å synke ned i bunnen, eller drive av som følge av vannstrøm.
Spesifikasjoner
Til dette prosjektet har vi levert fagverk designet av vår ingeniør, produsert på verkstedet til Thio AS, som holder til lokalt i Trondheim. Fagverket er montert for å tillate vertikal bevegelse, slik at eventuelle endringer i sjøbunnen ikke vil påvirke konstruksjonen.
Bunnen under terminalbygget og det omkringliggende området er i stor grad leire. Som følge av dette har vi sikret fagverk og rør mot utglidning ved å støpe en armert sokkel, som videre er sikret med en omkringliggende understøp.
Rørene som er benyttet i prosjektet, blir levert både i kveil og som enkeltlengder som må sveises sammen på lokasjon. Vi har både utstyret og kunnskapen til å sveise rørene selv, og har da mulighet til å tilpasse lengden etter behov.
For å beskytte rørene mot påvirkning fra vannstrøm, enten som følge av vær og tidevann, eller fra båttrafikken i Brattøra-bassenget, ble rørene forankret til betongklosser med jevne mellomrom i traseen. Disse klossene ble støpt spesifikt til prosjektet, og dimensjonert til å akkurat ha plass til samtlige rør. Klossene sørger også for at rørene ikke begraves i bunnmassene i havnebassenget, og på den måten ivaretas også prosjekt "Renere havn".
Ved landtaket er rørene støpt fast ved hjelp av sprøytebetong.
Fokusområder
Tre fokusområder har vært gjeldende under utførelsen av prosjektet
- Ingen alvorlige personskader
- Ingen negativ innvirkning på kollektivtrafikktilbudet
- Ingen negativ påvirkning på miljøet
Disse ble godt ivaretatt, gjennom systematisk HMS-arbeid. Kommunikasjon var nøkkelen for det gode samarbeidet med hurtigbåtene, både i forkant av og underveis i prosjektet. For å ivareta miljøet etter beste evne har vi prioritert bruk av lokale leverandører der det har vært mulig. I tillegg har prosjekt "Renere havn" vært et gjennomgående tema under planleggingsmøter og utarbeiding av arbeidsinstrukser.








Descent deeper, discover greater possibilities
Andre prosjekter
Kontakt oss
Vi kommer tilbake til deg snarest.